7x Pijn Na Yoga | Ziek Voelen Na Yoga Komt Hierdoor

pijn na yoga

Pijn na yoga is een veelvoorkomend probleem. Veel mensen ervaren hoofdpijn, spierpijn of misselijkheid na een yogales. In dit artikel bespreken we de mogelijke oorzaken van deze klachten en geven we enkele tips om ze te voorkomen of te verhelpen.

Voorkom Pijn Na Yoga Met De Proffesionele Leraren Van Happy With Yoga

Veilige Yoga Lessen

Is je ziek voelen na yoga normaal?

Je ziek voelen of pijn na yoga is niet normaal, behalve misschien een beetje spierpijn. De lichamelijke effecten van yoga zouden juist positief moeten zijn. Dus als je pijn vaak pijn na yoga hebt en je twijfelt of er niet iets mis is, overleg dan altijd met je instructeur wat wijsheid is. Misschien moet je overstappen naar een ander type yoga.

Lees ook: welke yoga past bij mij?

spierpijn na yoga

Hoe voorkom je pijn na yoga?

Pijn na yoga voorkom je door yoga onder professionele begeleiding uit te voeren. Goede yoga routines combineren bewegingen met contrabewegingen zodat je jouw spieren, gewrichten en geest niet overbelast. Veel yoga begeleiders (op Youtube) die zijn eigenlijk niet gekwalificeerd om yogales te geven en hun routines kloppen niet. Daarom raad ik altijd aan om een professionele yogaschool bij jou in de buurt op te zoeken of een online abonnement te nemen van Happy With Yoga.

Welke yoga past bij jou? Doe de test!


Hoofdpijn na yoga

Hoofdpijn na yoga kan verschillende oorzaken hebben. Vaak is het een gevolg van verkeerde houdingen of bewegingen tijdens de les. Als je een blessure hebt of last hebt van je nek, schouders of rug, kan yoga ook pijn veroorzaken. Daarnaast kan het komen doordat je tijdens de les veel zweet en daardoor veel afvalstoffen kwijt raakt. Als je hier last van hebt, is het belangrijk om voldoende te drinken na de les.

Spierpijn na yoga

Spierpijn na yoga kan ontstaan doordat je spieren zich aanpassen aan de nieuwe houdingen. Zeker met actieve yogasoorten zoals hatha yoga is dit het geval. Door regelmatig yoga te doen, zal je spierpijn steeds minder worden.

Rugpijn na yoga

rugpijn na yoga oefeningen

Rugpijn na yoga kan verschillende oorzaken hebben. Vaak is het een gevolg van het verkeerd uitvoeren van de houdingen of bewegingen tijdens de les. Zorg ervoor dat je goede een professionele yoga begeleider hebt en dat je niet voorbij je eigen grenzen gaat. Yoga is als je het goed uitvoert juist heel goed voor je rug, dus probeer rustig aan door te gaan totdat je rug juist sterker wordt.

Lees ook: de 10 meest gevaarlijke yoga oefeningen

Misselijkheid na yoga

Misselijkheid na yoga kan verschillende oorzaken hebben. Sommige mensen reageren allergisch op de yogamat of de olie die vaak wordt gebruikt. Daarnaast kan het komen doordat je te veel zweet of doordat je vermoeid bent na de les. Als je vaak last hebt van misselijkheid na yoga, is het aan te raden om eerst korte lessen te volgen tot je lichaam gewend is aan deze bewegingen.

Misselijkheid na een zonnegroet

Misselijkheid na een zonnegroet kan ontstaan doordat je je hoofd onder je zwaartepunt brengt. Hierdoor stroomt al je bloed en je maaginhoud richting je hoofd. In principe hoor je niet misselijk te worden van een zonnegroet, dus check ook met je instructeur of je de pose correct uitvoert. Soms komt dit probleem ook doordat je de zonnegroet veel te lang vasthoudt.

Duizeligheid na yoga

Duizeligheid na yoga kan ontstaan doordat je plotseling veel beweegt of omdat je in een verkeerde houding zit. Het kan ook komen door de warmte in de ruimte of doordat je veel zweet. Als je duizelig wordt, probeer dan rustig te blijven en ga even zitten. Zoek ook zo snel mogelijk een koele plek op om bij te komen.

nekpijn na yoga

Vermoeid na yoga

Ben je vermoeid na yoga? Dat hoeft niet erg te zijn. Vaak is het een teken dat je les goed was en je lichaam heeft gebruikt gemaakt van alle energie. Probeer echter wel voldoende rust te nemen na de les. Zo kun je ervoor zorgen dat je lichaam de kans krijgt om te herstellen. En als je het gevoel hebt dat je te vermoeid bent na yoga, probeer dan eens een kortere yoga sessie.

Uitputting na yin yoga

Ben je uitgeput na yin yoga? Dit kan ontstaan doordat je lichaam niet gewend is aan de langdurige poses van yin yoga. Met name de poses die flink je spieren stretchen zijn vermoeiend voor je zenuwstelsel. Door regelmatig yin yoga te doen, zal je uitgeputte gevoel steeds minder worden. En het is heel belangrijk om een stapje terug te nemen als je misselijk wordt en te herinneren dat je al goed bent zoals je bent.

Oefen Altijd Veilig Met De Yoga Leraren Van Happy With Yoga

Veilige Yoga Lessen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.