Welke Yoga Voor Rugklachten? 4 Yoga’s Voor Rugpijn

Rugklachten kunnen ernstig zijn en veel hinder veroorzaken. Sommige mensen hebben de hele dag last van hun rug, terwijl anderen alleen last hebben bij bepaalde bewegingen. Yoga kan hierbij helpen door je spieren en gewrichten los te maken en je spieren ook nog te versterken. In dit artikel vertel ik je welke yoga voor rugklachten het beste is.

welke yoga voor rugklachten

Welke Yoga Voor Rugklachten?

Rugklachten zijn meer gebaat bij sommige yogastijlen dan anderen. Hier vertel ik je welke yoga voor rugklachten het best is:

1. De beste yoga voor rugklachten is de Yoga voor de rug cursus van Happy With Yoga. Dit is namelijk een programma dat specifiek gemaakt is om mensen met rugklachten verder te helpen. Dit programma bevat oefeningen van yin yoga, hatha yoga en restorative yoga die de rug versoepelen voor pijnverlichting en tegelijkertijd de rugspieren te versterken.

In 10 Lessen af van je Rugklachten met de Cursus van Happy With Yoga

Yoga Voor De Rug

2. Yin yoga is ook een goede keuze voor mensen met rugklachten. Dit is omdat yin yoga zich richt op het versoepelen van de gewrichten en spieren, wat kan helpen bij het verlichten van rugpijn. En door de rustige en langzame bewegingen is yin yoga ook minder belastend voor de rug.

3. Hatha yoga is ook een goede keuze voor mensen met rugklachten. Dit is omdat hatha yoga een gevarieerde vorm van yoga is, waarin alle spieren worden getraind. Daarnaast is hatha yoga ook rustgevend, waardoor het een goede keuze is voor mensen met rugklachten.

4. Restorative yoga is ook een goede keuze tegen rugpijn. Dit is omdat restorative yoga gericht is op ontspanning en balans. Daarnaast kunnen de rustgevende houdingen in restorative yoga ook helpen bij het verlichten van rugpijn.

Is Yoga Goed Voor Je Rug?

Het antwoord hierop is: ja, yoga is goed voor je rug. Er zijn veel voordelen aan yoga, waaronder het versterken en ontspannen van de rug. Door yoga te beoefenen, vergroot je je flexibiliteit, verminder je de spanning in de rug en verhoog je de mobiliteit van de wervelkolom. Daarnaast is yoga ook goed voor je geestelijke gezondheid.

Is Yoga Goed Tegen Rugklachten?

Yoga kan goed helpen tegen rugklachten. Door yoga te beoefenen, wordt de rugspieren getraind en versterkt. Daarnaast wordt ook de doorbloeding gestimuleerd en krijgt de wervelkolom meer bewegingsvrijheid. Maar als je aan yoga begint terwijl je al klachten hebt, moet je altijd opletten dat je de juiste oefeningen doet, en niet oefeningen die jouw klachten juist verergeren. Vraag dit dus altijd na bij je yogaleraar.

In 10 Lessen af van je Rugklachten met de Cursus van Happy With Yoga

Yoga Voor De Rug

Bij Welke Rugklachten Kan Yoga Helpen?

Er zijn verschillende soorten rugklachten, zoals hernia, scoliose, ischias, spit, artrose en reuma. Yoga kan bij alle type rugklachten helpen, maar je moet wel heel voorzichtig zijn. Je kunt je klachten namelijk ook verergeren door jezelf te overbelasten of door de yoga oefeningen verkeerd uit te voeren. Zorg er daarom altijd voor dat je een yoga docent hebt die weet waar ze het over heeft, en bij ernstige rugklachten is het raadzaam om met je dokter te overleggen wat je opties zijn.

Yoga Oefeningen Voor Je Rug

Er zijn verschillende yoga oefeningen die goed zijn tegen rugklachten. Hierbij heb ik het vooral over oefeningen voor je onderrug en bovenrug. Een aantal voorbeelden zijn:

– Adho Mukha Svanasana (hondje): Deze oefening zorgt ervoor dat de rugspieren versterkt worden. Ga op je handen en voeten zitten met je handen onder je schouders en je voeten plat op de grond. Trek je buik in en kom recht overeind. Houd dit een paar seconden vast en ga vervolgens weer naar beneden. herhaal deze oefening 10 keer.

– Uttanasana (voortgangsoefening): Deze oefening zorgt ervoor dat de wervelkolom soepeler wordt. Ga rechtop staan met je voeten naast elkaar. Buig vervolgens naar voren en neem je handen naar de grond. Houd dit een paar seconden vast en ga weer rechtop staan. herhaal deze oefening 10 keer.

Lees ook: De 10 Meest Gevaarlijke Yoga Oefeningen

– Balasana (kinderoefening): Deze oefening is goed voor hernia en spit. Ga op je buik liggen met je handen naast je hoofd. Buig je benen en trek je voeten naar je billen. Houd dit een paar seconden vast en ga weer rechtop zitten. herhaal deze oefening 10 keer.

– Paschimottanasana (achteroverliggende strekking): Deze oefening is goed voor ischias, reuma en artrose. Ga rechtop zitten met je benen gestrekt. Buig vervolgens naar voren en neem je handen naar je voeten. Houd dit een paar seconden vast en ga weer rechtop zitten. herhaal deze oefening 10 keer.

– Savasana (lijkhouding): Deze oefening is goed voor ontspanning. Ga op je rug liggen met je armen en benen uitgestrekt. Laat je hoofd naar de grond zakken en laat alle spanning los. Blijf zo minimaal 5 minuten liggen.

Ademhalingsoefeningen Rugpijn

Naast yoga oefeningen zijn er ook ademhalingsoefeningen die goed zijn tegen rugklachten. Een aantal voorbeelden zijn:

– Pranayama (ademhalingsoefeningen): Deze oefeningen zorgen ervoor dat de rugspieren soepeler worden. Ga rechtop zitten met je handen in je zij en je voeten plat op de grond. Adem in en houd je adem 5 seconden vast. Adem vervolgens langzaam uit. herhaal deze oefening 10 keer.

– Bhramari Pranayama (bijna-doodsademhaling): Deze oefening zorgt ervoor dat de spanning in je rug afneemt. Ga rechtop zitten met je handen in je zij en je voeten plat op de grond. Adem in en houd je adem 5 seconden vast. Adem vervolgens langzaam uit en druk je wijsvingers tegen je oren. herhaal deze oefening 10 keer.

Yoga oefeningen voor je nek

Er zijn ook verschillende yoga oefeningen voor je nek. Een aantal voorbeelden zijn:

– Matsyasana (vis): Deze oefening zorgt ervoor dat de nekspieren versterkt worden. Ga op je rug liggen met je benen gebogen. Til je hoofd en schouders op en plaats je handen op je buik. Houd dit een paar seconden vast en ga vervolgens weer naar beneden. herhaal deze oefening 10 keer.

– Urdhva Dhanurasana (boomhouding): Deze oefening zorgt ervoor dat de nekspieren soepeler worden. Ga op je rug liggen met je voeten plat op de grond. Til je benen op en neem je handen naar je enkels. Houd dit een paar seconden vast en ga vervolgens weer naar beneden. herhaal deze oefening 10 keer.

Slechte Yoga Kan Gevaarlijk Zijn Voor Je Rug

Ik wil nog een keer benadrukken dat yoga gevaarlijk kan zijn voor je rug als je jezelf overbelast of de oefeningen verkeerd uitvoert. In een goede yogales zijn de asana’s uitgekozen zodat ze spanning en ontspanning voor je spiergroepen balanceren. Zorg er dus alsjeblieft altijd voor dat je een goed yoga programma volgt, online of bij een yoga studio bij jou in de buurt. Als je zelf je oefeningen kiest, of altijd willekeurige Youtube video’s opzoekt, vergroot je het risico om je klachten erger te maken.

In 10 Lessen af van je Rugklachten met de Cursus van Happy With Yoga

Yoga Voor De Rug